helende kunst

Wat ooit begon als een algemeen onderzoek naar helende kunst, groeide uit tot mijn eigen pad van ontwikkeling voor meer heelheid in mijzelf. Mijn proces gaat over de terugkeer naar de meer natuurlijke staat van zijn. Dit blog geeft iets weer van deze persoonlijke groei en hoe ik mijn kunst hier voor gebruik. Hier en daar staan er suggesties en tips bij, die wellicht ook interessant kunnen zijn voor anderen mensen.



Als je onder op een titel klikt, kom je direct bij het werk, als je op een foto klikt, krijg je een groter beeld te zien. "De ring der geborgenheid" was mijn eerste werk in helende kunst, van links naar rechts is de volgorde door de jaren heen.


Startpagina



Ons lichaam ons kunstwerk

Schelp met hartvorm

Zee-egel

Schelp gepolijst (detail)

Pauwenveer (close up)

Schelp met tekening

Zaadje met tekening

Koraal structuur

Zee- egel
Bovenstaande foto's in samenwerking met Thecla Jorna.

Hierboven zie je foto's van prachtige kunstwerkjes uit de natuur. Je kunt het niet verzinnen, de natuur is er, het ontstaat gewoon vanzelf. Dat vind ik zo fascinerend en inspirerend, die niet zichtbare energie, trilling en klanken, die dan door een scheppende, creatieve kracht gematerialiseerd worden.

Het heeft lang geduurd voordat ik die link met mijn eigen lichaam maakte, ik waardeerde de schoonheid in de natuur maar kon de schoonheid van mijn eigen lichaam niet zien. Ons prachtige lichaam, die zoveel functies gewoon vanzelf uitvoert. Wij zijn de maker van ons eigen lichaam, het is ons eigen persoonlijke kunstwerk. De zee-egel krijgt niet te horen via de media of anderen bronnen buiten hem, dat zijn uitsteeksels te klein of te groot zijn, dat zijn kunstwerk hier en daar niet deugt, hij maakt gewoon het beste naar zijn kunnen.

Ga de schoonheid van jouw eigen lichaam zien, ook al ben je nu nog niet  tevreden. Als je begint met waardering voor die delen die goed zijn ga je vanzelf meer tevredenheid voelen en dat alleen al werkt door in jouw lichaam, jouw kunstwerk.


Je lichaam, je leven